Door: Ted van der Meer
Laatst hoorde ik weer eens de opmerking “wat moeten we toch met al die muziek, het kost ons alleen maar geld”. Zoiets geeft aan dat er weinig kennis is over deze sector. Stel je voor dat we geen muzikale en culturele profs meer zouden hebben. Geen opgeleide pianisten, violisten, pop- en klassieke zangers, dirigenten, regisseurs. Waar zou dat toe leiden? Een minder prettige samenleving, daar kun je gif op innemen.
Nederland heeft een sterke muzieksector, die ook nog eens goed geld oplevert voor de overheid. Joop van den Ende nam voor het eerst de term ‘wereldtop’ in de mond. Hij is onze grootste culturele ondernemer, die de musicalwereld en vele theaters een nieuw leven heeft gegeven. Ook in het buitenland.
Concerten en festivals hebben ons land een grote naam bezorgd. Vorige week nog het 25ste Amsterdam Dance Event, ofwel ADE, met duizenden fans en professionals uit de hele wereld. Er wordt jaarlijks goed aan verdiend. En miljoenen stromen er binnen via festivals als North Sea Jazz, Pinkpop, Zwarte Cross en Lowlands. En dan zijn er ook nog eens honderden, wellicht duizenden kleinere evenementen die de mensen blij maken. Officiële cijfers geven aan dat de sector een omzet heeft van 200 tot 250 miljoen.
Ik wil maar zeggen: we kunnen niet zonder muziek. Velen zien deze sector als bijzonder en uitzonderlijk. Feitelijk is dat niet zo. Het verschil met het ‘gewone’ bedrijfsleven is niet zo groot. Ook in de muziek heb je topmensen, managers en een HR.
De sector oogt soms wat rommelig maar hij is feitelijk uiterst professioneel. Wat te denken van onze dj’s (met hun assistenten), die tot de besten van de wereld behoren. Van Martin Garrix tot Armin van Buuren. Het zijn de helden in de categorie 15- tot 45-jarigen. Ook onze koning is een fan. En onder die fans bevinden zich hoge pieten uit het bedrijfsleven, die hun maatpak in het weekend vervangen door vlottere kleding en net als iedereen lekker uit hun bol gaan.
Op een ander niveau hebben we iconen als het Concertgebouworkest, André Rieu en het Metropole Orkest. Ze worden overal met open armen verwelkomd. En dan zijn er de topstudio’s waarin de groten der aarde hun nieuwe nummers komen opnemen, dikwijls zonder dat het publiek daarvan op de hoogte is.
In de sector staan vele duizenden banen op het spel. Eromheen heb je natuurlijk facilitaire bedrijven. Die zijn broodnodig. En andersom: de horeca kan niet zonder de concerten en evenementen. De voorzitter van Horeca Nederland vertelt voortdurend dat “we absoluut niet zonder de festivals en concerten kunnen”. Ware woorden!
* Deze column werd gepubliceerd op 20-10-2021. Hij kwam tot stand dankzij de steun van Accon avm, een van de grootste acccountantsbedrijven van Nederland. De schrijver is in zijn TED Talk’s geheel onafhankelijk.
Alle columns zijn op meerdere platforms te lezen, o.a. op de website van Accon avm – dat ruim 7.500 vaste volgers heeft -, Facebook, Twitter, Instagram en tedvandermeer.nl.
Reageren: ted@epte.nl
