Door: Ted van der Meer

Ik kan er niks aan doen. De namen zoemen voortdurend door mijn hoofd: Max, Lewis, Jutta, Amalia… Ze hebben de media overgenomen, in ieder geval deze week. Max (Verstappen) en Lewis (Hamilton) zorgden ervoor dat we een Formule 1-apotheose gaan meemaken, die zijn weerga niet kent. Met nog één race te gaan, staan ze exact gelijk. The winner takes it all, aanstaande zondag.

Voor een commerciële sportzender als Ziggo waren de kijkcijfers ongekend hoog: tegen de drie miljoen. Het had nog veel meer kunnen zijn. Maar niet iedereen kon het spektakel live meekijken. Wij van KPN behoorden tot dat zielige peloton. De poging om in te loggen bij Ziggo mislukte. Er was gelukkig een alternatief. We konden terecht bij de Duitsers. Hun RTL stond open, ook voor Nederlanders. We misten wel een brok emotie (via commentator Olav Mol), maar dat namen we op de koop toe. Aanstaande zondag, tijdens de beslissende race, schieten de kijkcijfers van ESPN het heelal in!

Twee schaatsvrouwen en één man schreeuwden afgelopen weekend eveneens om de aandacht. Op ’s werelds snelste schaatsbaan (Salt Lake City) eindigden Irene Schouten en Thomas Krol op plaats één, maar uiteindelijk ging het toch weer vooral over de ‘zilveren’ Jutta Leerdam. Hoe valt dat te verklaren? Jutta heeft de ‘x-factor’, zoals dat heet. Daar is wel keihard aan gewerkt. Je komt niet zomaar op het hoogste platform van populariteit  terecht.

Jutta (21) heeft veel te danken aan haar vriend Koen Verweij. Hij heeft zichzelf weggecijferd om haar aan de top te krijgen. Daar was meer voor nodig dan alleen een wereldtitel, ook behaald trouwens in Salt Lake City. Om te beginnen een uitgekiend beleid voor wat betreft de public relations. Daarvoor werd een team specialisten ingezet. Het resultaat kennen we. Ze is nu de bekendste schaatser (m/v) ter wereld, niet in de laatste plaats door haar anderhalf miljoen volgers op Instagram.

Wie daar gaat rondkijken, begrijpt wel hoe dat tot stand is gekomen. Jutta gaf haar privacy op en deelde vrijwel alles op sport- en privégebied met als argument: “Dat is het offer dat je moet brengen om zo ver te komen. Je doet het goed of je doet het niet!”

Het contrast met Amalia kan niet groter zijn. Waar Jutta Leerdam vrijelijk kan doen wat ze wil, staat de kroonprinses feitelijk onder curatele. Ze is deze week 18 geworden – officieel volwassen dus – en ze is verplicht zich voor te bereiden op het koninginneschap. Als de koning iets fataals overkomt, wordt zij vorstin. Zo zit ons systeem in elkaar.

Amalia heeft de eerste officiële stap gezet. Ze is dinsdag beëdigd als bijzonder lid van het hoogste adviesorgaan van Nederland, de Raad van State. Zij wordt geleefd. Daarmee ging ze wel zelf akkoord. NRC Handelsblad: Amalia zit nu in een korset. Vertaald: haar vrijheid wordt sterk beperkt.

Achter dit alles zitten deskundigen op velerlei terreinen. Ze zijn waar mogelijk onzichtbaar maar ze zijn er wel altijd: de fotografen, bloggers, vloggers, journalisten, columnisten, ghostwriters, personal trainers, make-up artists en financieel waarschijnlijk de grootste groep, de plastisch chirurgen. Want hoe vaak denk je niet: wat is die veranderd!

Ik wil maar zeggen, de categorie ‘Bekende Nederlanders’ is groter dan veel mensen denken. Het is een miljoenen- zo niet miljardenbusiness geworden. En daarvoor heb je de Jutta’s, de Amalia’s, de Geers en Goors, de Linda’s en natuurlijk de Meilandjes voor nodig. Dat onder het motto: “Het maakt niet uit of ze je positief of negatief bejegenen. Als  je maar gezien wordt en wel zo vaak mogelijk!”

* Deze column werd gepubliceerd op 9-12-2021. Hij kwam tot stand dankzij de steun van Accon avm, een van de grootste acccountantsbedrijven van Nederland. De schrijver is in zijn TED Talk’s geheel onafhankelijk.
Alle columns zijn op meerdere platforms te lezen, o.a. op de website van Accon avm – dat ruim 7.500 vaste volgers heeft -, Facebook, Twitter, Instagram en tedvandermeer.nl.

Reageren: ted@epte.nl

Wil je meer lezen?

Bekijk deze publicaties