Door: Ted van der Meer
De afgelopen week liep ik tegen krantenkoppen aan die mijn interesse opwekten:
‘Sollicitanten, kom maar op!’
‘Wij hebben werk voor jou!’
‘De introverte sollicitant biedt meer dan je denkt’
En de opvallendste:
‘Helaas, onze computer vindt u geen geschikte kandidaat’
De inhoud ging steevast over een gebrek aan personeel. Horeca Nederland schreeuwt moord en brand. Waarschijnlijk is dat de sector met de grootste problemen. Meer branches zitten in dit bootje. De economie mag dan ‘booming’ zijn, het gebrek aan personeel is schrijnend.
Een voorbeeld, via een eigen ervaring.
Mijn vrouw en ik wandelen in een bos, vlakbij Utrecht. In de verte komen een man en vrouw ons tegemoet en we herkennen elkaar direct. Enkele jaren geleden hebben we voor hen een interessante klus geklaard. Mijn vrouw, violiste, trad met enkele collega’s op tijdens het jubileumfeest van hun bedrijf. Ik had de opdracht gekregen om een glossy tijdschrift in elkaar te zetten. Het was naar tevredenheid, vernamen we na afloop.
We raakten in gesprek en zo landden we in een restaurant voor de lunch. Hij meldde dat het bedrijf het prima doet. “Al jarenlang groeit onze omzet. Ook dit jaar hebben we een boordevol portfolio.” Hij aarzelde en ik vroeg: “Ik merk dat er toch een probleem is.” Dat gaf hij grif toe: “We kunnen lang niet aan voldoende mensen komen. Ik maak me grote zorgen. Als het over een maand of drie, vier niet beter is, raken we in de rode cijfers.”
Als je bij elkaar zit, met een goed glas wijn in de hand, is het ijs snel gebroken. “Heb je tips voor me?”, vroeg hij. “Dat hangt ervan af. Wat voor mensen zoek je?”, was mijn antwoord. “Ze moeten van aanpakken weten. Belangrijk is dat ze goed kunnen tillen en een vrachtwagenrijbewijs hebben. Er worden dagelijks stipt op tijd spullen afgeleverd. Maar wat we ook proberen, we vinden die mensen niet. Daarom moeten we veel leveringen uitbesteden en dat kost ons bakken met geld.”
We praatten even door en toen bleek dat hij vooral op zoek was naar personeel in de categorie 20-45 jaar en nog specifieker: louter sterke kerels. Ik vond dat nogal kortzichtig en zei dat ook. Waarom deze leeftijdscategorie en waarom geen vrouwen en geen ouderen? “Als ik jou was, zou ik intensief online maar ook in kranten en huis-aan-huisbladen gaan adverteren. Maar richt je wel op een brede categorie. Ook ouderen, die misschien niet zo fysiek sterk zijn, kunnen vanwege hun ervaring wel degelijk nuttig zijn voor je bedrijf.”
Inmiddels heb ik regelmatig contact met hem. Hij meldde dat hij die advertenties inderdaad geplaatst heeft en daarmee zal doorgaan. De ‘opbrengst’ na een kleine maand was, dat hij ruim 25 vrouwen en mannen een vaste baan heeft kunnen aanbieden en ‘tientallen uitstekende’ zzp’ers kan oproepen. De groep 55- tot 65-jarigen (bijna evenveel mannen als vrouwen) was ook toegenomen. Zijn laatste woorden: “Qua personeel zijn we er nog niet, maar we gaan de goede kant op.”
Nogmaals: Waar een wandeling al niet toe kan leiden…
* Deze column werd gepubliceerd op 27-10-2021. Hij kwam tot stand dankzij de steun van Accon avm, een van de grootste acccountantsbedrijven van Nederland. De schrijver is in zijn TED Talk’s geheel onafhankelijk.
Alle columns zijn op meerdere platforms te lezen, o.a. op de website van Accon avm – dat ruim 7.500 vaste volgers heeft -, Facebook, Twitter, Instagram en tedvandermeer.nl.
Reageren: ted@epte.nl
